May 17, 2010

Kegagalan untuk meraih Piala Thomas....

Kegagalan sekali lagi buat negara Malaysia untuk meraih Piala Thomas..18 tahun dan ia akan bertambah kepada 20 tahun untuk edisi yang akan datang..Untuk pemain jangan putus asa tekadkan semangat untuk berjuang demi negara tercinta Malaysia..Bagi saya topik utama kegagalan ini bukannya pemain dan pihak pengurusan tetapi rakyat Malaysia..

Disaat pasukan beregu negara zakry-fairuzizuan tewas suatu perkara yang cukup membuatkan saya sendiri marah dan kesal terhadap penonton yang hadir di stadium, kerana penonton membuat "boooo" dan mencaci-maki pejuang negara kita yang telah bermati-matian berjuang demi Malaysia..Mengapakah mereka sanggup mengkutuk pemain negara mereka sendiri??..Apakah yang akan dikatakan oleh rakyat China,Denmark,Jepun,Korea dan negara lain yang berada di stadium ketika itu??..1Stadium telah mem"boooo" pasangan beregu negara kita...bagi saya ia satu pengalaman yang cukup membuatkan hati saya sakit dan kesal dengan sikap rakyat negara saya sendiri..Perkara ini sama seperti pasukan Malaysia vs Man Utd pada tahun lepas yang pada masa itu di depan saya sendiri rakyat Malaysia mencaci Malaysia dan bersorak untuk Man Utd...

Apa sudah jadi dengan rakyat Malaysia??dimana semangat patriotik??dimana semangat juang untuk mempertahankan negara??...Saya seorang tidak berdaya untuk mengubah perkara ini...tetapi yang penting saya mengharapkan rakyat negara kita ini supaya sedar akan pentingnya semangat nasionalisme ini..Kekuatan sesebuah negara bukan terletak kepada kerajaan,pemimpin ataupun tentera, tetapi kekuatan sesebuah negara itu terletak kepada kesetiaan rakyat negara itu sendiri....

p/s = Tahniah kepada Ultras Malaya yang membuat debut pertama kali untuk perlawanan badminton..Suara Ultras berkumandang dengan begitu semangat dan kuat di dalam Stadium Putra.Sampaikan PM Najib pandang berkali-kali..Syabas ULTRAS MALAYA!!!

2 comments:

Pinko said...

saw u guys during the semi final match. you guys were awesome and i must say that i really admire your spirit.

Muhammad.Izzat said...

Thanks..feel free to join us next time..We will be at the stadium on every Malaysia friendly match..